mandag 5. oktober 2009

Tenger vi LMS?

LMS – learning managment system – eller det digitale klasserommet, som vi kan kalle det på norsk, brer om seg i skolen. Skolene er vel sågar pålagt å ha ClassFronter, It’s learning, PedIT, eller nå hva de heter alle sammen. I det digitale klasserommet kan elever, foresatte og lærere dele filer, kommunisere, levere oppgaver og prøver, lagre filer, legge ut undervisningsopplegg, kommentere besvarelser, evaluere elever, føre fravær, anmerkninger og mye annet. LMS er lukkede områder med pålogging.
De senere år har det sprunget frem en hel rekke sosiale interaktive nettverk som gjerne kalles Web 2.0 (Wikipedia, Facebook, You Tube, Nettby osv.) Google en hel familie med nettbaserte produkter som dokumenter, regneark, presentasjoner, e-post, kalender, nettpublisering, blogger, chatting osv. Bruken av denne Googlefamilien krever at man logger seg på og man kan dele dokumenter med sine samarbeidspartnere. Alle Googleproduktene er nettbaserte og krever nettilgang for bruk.
Trenger vi LMS?
Vi kan se for oss den digitale skolen som sender ukeplaner, oppgaver og brev til elever og foresatte på e-post, som legger ut undervisningsopplegg på http://www.slideshare.net/, legger ut foredrag på http://www.teachertube.com/ , kommunisere med elever og foresatte på http://www.facebook.com/ eller http://www.nettby.no/ , deler dokumenter på Google som læreren får inn og evaluerer på e-post. – helt uten bruk av LMS.
Det andre senarioet er den digitale skolen der alt dette foregår ”innenfor veggene” av LMS. Her er alt tilrettelagt for at eleven/ foresatte og læreren skal kunne samarbeide, dele dokumenter og få evalueringer.
I det første senarioet vil jeg tro at elevene vil kunne lære å bruke forskjellige verktøy og muligheter som finnes på nettet. De vil kunne lære å bruke verktøy som de vil ha nytte av i fremtiden. Andre vil kanskje finne det forvirrende å bruke mange forskjellige nettsteder.
I det andre senarioet logger elevene seg på en nettside og alt er lagt til rette for dem der. Nettopp at alt er lagt til rette fører kanskje til at elevene blir trygge på å finne frem, men at elevene ikke lærer så mye om bruk av de mulighetene som nettet gir.
Trenger vi så LMS? Svaret er vel både ja og nei.
De fleste verktøyene en lærer trenger for å øke elevenes kompetanse ligger fritt der ute, til det trenger vi ikke LMS. Det vi trenger LMS til, er lukkede områder der elevene får tilbakemeldinger og evalueringer på oppgaver og innleveringer og hvor vi kan legge ut informasjon som ikke alle bør ha tilgang til.