mandag 5. april 2010

A3 - Min arbeidsprosess

Etter at vi fordelte arbeidsoppgaver var det bare å skride til verket. Det første jeg gjorde var å ta opp dialogen til mine roller (bakeren og kongen) og jeg tok opp noen småroller og grupper som jeg fikk hjelp til av kollegaer. Jeg brukte headsetmikrofon og tok opp i Audacity. Det ble god nok lyd for dette prosjektet.

Vi opprette mapper i Dropboks til de forskjellige scenene og hver av oss la dialogen (mp3filer) der. Når all dialogen var ferdig innspilt, var det bare å grovredigere lyden i Audacity.

Deretter spilte jeg inn mine scener (scene 6 – Kvinnemarsjen og scene 8 – Henrettelsen). Jeg lagde meg et ”animasjonsstativ” for å kunne legge ned og filme scenene ovenfra. Jeg filmet med et Canon D550 speilreflekskamera. Jeg valgte å filme med speilrefleks fordi vi har gått til innkjøp av dette kamerat ved vår skole og jeg vil lære meg å bruke det. Jeg filmet med et 15 – 85 mm objektiv. Filming med speilrefleks i AVCHD gir utrolig god video og har mange muligheter, litt som et filmkamera. Den eneste ulempen var at objektivet var litt tungt, når jeg filmet nedover med ”animasjonsstaviet” hadde zoomen en tendens til å ”skru” seg nedover. Litt irriterende.

Etter at scenene var skutt dro jeg dem over i pcen ved å laste inn filene rett fra minnekortet. Jeg redigerte i Sony Vegas. Det er et program jeg ikke har brukt før, men ville bruke det nå for å evaluere programmet. Det er et av alternativene vi vurderer for å kjøpe inn til vår kommune.

Jeg var i utgangspunktet skeptisk til å redigere AVCHD på en vanlig bærbar kontorpc, men det fungerte over all forventning. Det var bare å importere MOV filene rett fra minnekortet og inn i programmet, redigere og rendere filmen. (Til forskjell fra Final cut express som ikke ville vite av Apples egne MOV - Quick time filer) Det var litt forsinkelser i preview vinduet til Sony Vegas, men det kan hende det har noen med min ukyndige bruk å gjøre. I redigeringen finjusterte jeg lyden og bildene med hverandre og la til noe effektlyd. Da filene var ferdige, lastet jeg dem opp i Dropboks og Tore satte sammen alle scenene.

Jeg synes ”arbeidsflyten” vår fungert bra. Til tross for at vi sitter på hver vår kant av landet fikk alle filmet og alle fikk lagt inn dialog i scenene. Tror vi i aller høyeste grad kan kalle dette et gruppeprodukt.